Beste persoon op de juiste positie!
Het aan de franchiseformule koppelen van nieuwe franchisenemers is niet eenvoudig, hun CV ziet er vaak prima uit. De gesprekken kunnen best goed zijn gegaan. De kandidaten kunnen zich prima presenteren tijdens de gesprekken. Vooral wanneer personen nu in een loondienst functie werken kun je nog niet altijd na een gesprek goed beoordelen of het de juiste persoon is voor de formule of voor ondernemerschap.
Zeker als het gaat om personen die moeten gaan zorgen voor commerciële resultaten van de franchise. Er zijn twee vragen: gaat deze persoon de resultaat halen die je nodig hebt? En is hij met zijn karakter, kennis & kunde toe aan een rol als ondernemer met de onzekerheden die deze rol in zich heeft?
Met de huidige wetgeving rondom franchiseovereenkomsten is het steeds meer van belang dat je de juiste persoon weet aan te trekken. Je kunt niet meer volstaan met een keuze voor een nieuwe franchisee zonder dat je echte zekerheid hebt.
Wat je kunt doen, is een goed trainingsprogramma uitwerken. Elke nieuwe franchisenemer een goed onboarding voorbereiding laten doen. In het onboarding programma werkt de franchisenemer zijn businessplan, lokale strategie, marketingplan en de financiële plannen uit. Zowel voor jou als voor de franchisenemer geeft dit veel inzichten die ondersteunend zijn de beslissing dat je echt de “beste persoon op de juiste positie” aanneemt.
Daarnaast geeft het de franchisenemer een goede start als hij de juiste uitwerkingen en juiste kwaliteiten laat zien met de onboarding uitwerking. Je kunt dan ook makkelijker samen een opleiding behoefte bepalen.
Beste persoon op de juiste positie die de juiste procedure goed doet!
Als het je gelukt is om de beste franchisenemer op de juiste locatie te krijgen dan is het van belang dat hij de juiste franchise afspraken en procedures goed gaat beheersen. En dat hij de plannen die uitgewerkt zijn in het onboarding proces goed weet om te zetten in de resultaten die nodig zijn.
De wijze waarop je de nieuwe franchisenemer meeneemt in de misse, kernwaarden en de gewoontes of rituelen van de formule hoe makkelijker het wordt om samen succesvol te zijn. Een nieuwe franchisenemer wordt dan onderdeel van de formulecultuur en dat is de motor van de gezamenlijke resultaten.