De juiste strategie!

Het plan….

Door je niet voor te bereiden, bereid je je voor om te falen. (B. Franklin)

Het is voor een franchiseformule nodig om zich voor te bereiden wanneer ze hun formule willen laten groeien. Als er voor de groei nieuwe franchisenemers gevonden moeten worden, denken wij dat de voorbereiding om meerdere redenen zorgvuldig moet worden gedaan.

De voorbereiding richt zich dan op de strategische keuzes: welke groeidoelstellingen de formule heeft, hoe snel moet deze groei gaan, werken met single of multi-unit franchisenemers? Welke ondersteuning kunnen we financieel geven? Of welke financieringsoptie kunnen we voorbereiden? Deze doelstellingen en keuzes hebben invloed op de kwaliteit van het plan om de ideale (nieuwe) franchisenemer te vinden.

Wij zien veel verandering in de vraag van formules, het gaan werken met franchisenemers die multi unit willen ondernemen wordt steeds vaker gevraagd. We zien formules vaker afspraken maken waarbij nieuwe franchisenemers tekenen voor 3 – 5 locaties.

Of er wordt verwacht van de nieuwe franchisenemer dat hij bij de start een organisatie klaar heeft staan, een organisatie waar de marketing en sales medewerkers al bij de start aangenomen zijn. 

Hoe we kunnen helpen met het creëren van het beste strategische plan? 

Voorbereiding

In de aanloop naar het juiste strategische plan is het belangrijk om te beginnen met de inschatting of de formule in het algemeen helemaal klaar is voor de groeidoelstellingen.

Wij raden je sterk aan om een samenwerking aan te gaan met een full-service franchiseadviesbureau.

Franchise Match zal je altijd adviseren om bij de voorbereiding voor dit strategische plan te werken met de 4 elementen die de groei van een formule versnellen of afremmen.

De juiste timing van het vinden van de juiste persoon, die op het juiste moment over een locatie kan beschikken, en ook zijn financiering goed georganiseerd heeft, is essentieel. Deze timing alleen overlaten aan de potentiële nieuwe franchisenemer is in onze overtuiging onverstandig. De franchiseformule kan zich hier effectief op voorbereiden.

Hoe kan Franchise Match je helpen?

Franchise Match heeft veel ervaring met het ondersteunen van franchiseformules die willen groeien We hebben een 4-bouwstenen methodiek ontwikkeld die elke franchiseformule kan helpen bij hun groei.

Strategische & operationele ondersteuning

Strategische ondersteuning: Samen werken we het strategisch plan uit, waarin we bepalen wat de belangrijkste elementen zijn voor jouw groei.

Mocht er een onderzoek nodig zijn om dit plan te ontwikkelen dan kan dit worden uitgevoerd door Franchise Match. Het rapport geeft dan inzicht in de commerciële kengetallen. Het schetst voor u een beeld van de markt, inclusief concurrenten, en andere relevante markten.

Operationele ondersteuning: Franchise Match zorgt voor de juiste commerciële presentatie van de franchiseformule. Daarnaast kunnen wij operationele ondersteuning bieden bij het vinden van de juiste franchisenemers!

Fundering Blok A – Het Plan.

Er zijn verschillende onderdelen die een franchise formule goed voorbereid moeten hebben.

 

Voorbereiding Franchiseformule 

  1. Beoordeling van de haalbaarheid van het concept
  2. Uitwerking van het Concept
  3. Plan met een 4 jaar horizon waar staat de franchiseformule in 2026

Uitwerking van de Franchiseformule 

  1. Strategisch businessplan inclusief groeistrategie
  2. Vertaling Concept naar formule
  3. Operationele planning bouw Franchiseformule (incl. tijdlijn)
  4. Formule handboek
  5. Financiële modellen & Exploitatie model formule
  6. Fee structuur afspraken
  7. Exploitatie model voor Franchisenemer (zelfwerkend)
  8. Brand Guide
  9. Product markt combinatie (inkoop -supply chain- waarde – logistiek)
  10. Marketing strategie (on-line off-line)
  11. CRM – Data harvesting strategie
  12. Profiel ( master) franchisenemer
  13. Beschrijving Operationele afspraken FG & FN
  14. Communicatie strategie recruitment
  15. Intentie verklaring
  16. P.I.D. Pre contractueel informatie document
  17. Franchise overeenkomst
  18. Vastleggen van het administratieve model
  19. Groei strategie (witte vlekkenplan)
  20. Operationele planning
  21. Communicatie en informatie structuur afspraken

 

Als je de markt begrijpt voordat je met potentiële franchisenemers, masters, ontwikkelaars of franchisenemers met meerdere locaties gaat praten, kunt je de juiste ondernemer identificeren.

Kennis van basiswetgeving, concurrentie, prijsniveaus, economische arbeidsmarkt etc. maakt je een goede gesprekspartner en helpt je bij het identificeren van de juiste ondernemer.

The right people!

Om de juiste zakenpartner te vinden die zijn franchise onderneming gaat starten en de franchiseformule gaat uitbouwen. Kunnen we adviseren om een gespecialiseerde werving campagne te starten, wellicht doe je dit bij een organisatie die hierin is gespecialiseerd.

De kennis gaat vaak verder dan alleen werven, en dat is specifiek het geval bij Franchise Match. Dan kan de zakenpartner Franchise Match support ook gebruiken voor andere uitdagingen die hij tegenkomt.

Ons advies voor de juiste zakenpartner zal altijd zijn dat de partner samen met een organisatie wil werken aan de groei van de franchise. Dat hij sales en marketing heeft opgezet. En ons advies aan de business partner is om samen te werken met franchisenemers die willen meedenken en werken op Multi-Unit locaties. Uit ervaring weten we dat dit de meest duurzame oplossing is voor zowel franchisegever als franchisenemer.

Funderingsblok C; Financiering

De ontwikkeling van de franchiseformule vraagt om financiering die de verwachte en beoogde groei van locaties mogelijk maakt.

Financiële gegevens van de franchise zijn noodzakelijk en/of essentieel.

Uw strategisch plan kan het gemakkelijker maken om financiering te vinden. Ook zal zeker gekeken moeten worden naar het rendement op financiering en wat de waarde structuur van de franchise kan zijn.

De juiste financiering?

Liquiditeit is altijd belangrijk om de groei van een franchisemerk goed te kunnen uitvoeren. Het is goed voor zowel de franchisegever als de franchisenemer. Naast liquiditeit zijn wij van mening dat commitment een belangrijk onderdeel van groei is.

Wanneer we liquiditeit en commitment bij elkaar brengen, kun je daar met Sharefunding een slimme oplossing voor realiseren. We zien 2 oplossingen, 1 is dat de franchisegever de franchisenemers de mogelijkheid geeft om aandelen van de organisatie van zijn franchisemerk te kopen, dit komt de inzet ten goede.

Ten tweede kun je als franchisegever zijn slimme data-oogsten strategie gebruiken om een gemeenschap van klanten en fans op te bouwen die je via aandelen de kans kunt geven om aandeelhouders te worden van het franchisemerk dat voor de franchisegever of zelfs voor de franchisenemer eigen vermogen en groeikapitaal kan betekenen.

 

 

Funderingsblok D; De Locatie

Locatiestrategie

Alle elementen beschreven in de eerdere bouwstenen komen het beste samen in dit blok. Hier helpt de lokale kennis van uw zakenpartner u bij het bouwen van een solide locatiestrategie voor de uitrol. Dit moet een data gedreven aanpak zijn, ook weer op basis van uw strategisch plan.

Slim ingezet ondersteunt de locatiestrategie uiteraard het commerciële resultaat, maar helpt het de Nederlandse franchisenemers te vinden, het merk te ontwikkelen en de verkoop te optimaliseren. We raden aan om de demografische gegevens van elke locatie te gebruiken om een nieuwe locatie met meer gegevens beter te kunnen plaatsen. Het oogsten van klantdata maakt de locatiestrategie slimmer en is tegelijkertijd een goede boost voor de commerciële resultaten van een nieuwe locatie.

Een goede voorbereiding is de belangrijk;

De juiste locatiestrategie!

 

Locatiestrategie is een belangrijk onderdeel van het succes van een franchisemerk. Wij adviseren onze formules hier slim mee om te gaan. Om de locatiestrategie te koppelen aan de data-verzameling strategie die de marketing gebruikt.

We kunnen zeer slimme oplossingen inzetten voor zowel locatiestrategie als marketing gebaseerd op data verzamelen. De klantgegevens van de 1e locatie kunnen slim worden ingezet voor de 2e locatie. Het maakt het gemakkelijker om de juiste stad, straat en commerciële omgeving te vinden.

 

 

 

Wat hebben deze 4 funderingsblokken nodig om een sterke verbinding te vormen?

 

Goede marketingcommunicatie is wat ze nodig hebben.

We zijn er zeker van dat wat je nodig hebt om op de 4 fundamenten te bouwen een sterke marketingcommunicatie is. Marketing is het cement dat de 4 fundamenten samenbrengt.

Het ontwikkelen van de marketingcommunicatie voor het franchisemerk voor de Nederlandse markt, zowel online als offline, is belangrijk. Weten hoe u de zakenpartner in Nederland het beste kunt benaderen.

Informatie en presentaties zijn essentieel om goede gesprekken te kunnen voeren met de kandidaten.

Om de franchise goed te presenteren, moeten wij, zoals wij het zien, ook de financiële kengetallen slim uitwerken. Financiële simulaties van omzet en rendement op basis van bestaande data maken hier onderdeel van uit.