Franchise en ondernemerschap

en een Persoonlijk Tintje!

Ervoor zorgen dat jouw franchisevestiging boven de middelmaat uitsteekt kan net zo lastig als het voortdurend geven van topservice of het doen van koude acquisitie.

In de regel zijn ondernemers onafhankelijke denkers. Dat is in de meeste gevallen de belangrijkste voorwaarde waarom zij succesvol zijn in het bouwen aan hun onderneming. Echter, als een ondernemer een keuze maakt voor franchise kan het niet anders dan dat een deel van die onafhankelijkheid wordt opgegeven voor het collectief.

Dat houdt in dat je, meer dan je soms lief is, toestemming moet krijgen om ‘wilde plannen’ te kunnen of mogen uitvoeren. Ik noem maar iets eenvoudigs als het veranderen van de formule kleuren, procedures of de inkoop van grondstoffen.

Een franchisegever balanceert op het scheidsvlak tussen het optimaal benutten van de creativiteit en het (collectieve) intellect van zijn franchisenemers en het beschermen van de integriteit van het merk. Een verstandige franchisegever geeft de franchisenemers de kans zich te ontwikkelen zonder de kern van het merk en de formule te frustreren. Sommige ondernemers kiezen ervoor om hun vestiging traditioneel in richten. Andere ondernemers willen een kantoor met een hippe en kleurrijke uitstraling. Geen probleem, maar het logo van de gemiddelde formule en  imago zou toch echt lijden onder een roze kleur.

Het goede nieuws is dat er gelukkig veel manieren zijn om ondernemers hun creativiteit en pro-activiteit te laten botvieren. Zij kunnen succesvolle ondernemers zijn, niet ondanks maar dankzij de formule! Sleutel is transparantie in de communicatie met de franchisegever. Deze zal in veel gevallen ondersteuning willen geven.

“Franchisegevers zijn over het algemeen gemotiveerd om de ‘best practices’ van hun franchisenemers onderdeel te laten worden van de formule. Als het niet met open vizier gebeurt en het is niet in het belang van de organisatie neem je als franchisenemer al snel het risico dat de relatie beschadigd. Franchisenemers en franchisegever hebben elkaar te hard nodig om dat te laten gebeuren

Geef de franchise een persoonlijk tintje: Voeg een lokale kleur toe

Het lijkt soms stoer om als franchisegever, zeker als de formule nog redelijk nieuw is, alles van bovenaf, hard op te leggen. Voor de ontwikkeling van het merk is dat natuurlijk van belang maar er zijn genoeg redenen om de ondernemers te laten meedenken. Uiteindelijk draait het om omzet en handel.

Voorwaarde is dat een ondernemer goed aanvoelt waar de formule begint en waar deze ophoudt. Overleg en openheid zijn hier rand voorwaardelijk. Wat populair in is in de ene stad hoeft niet noodzakelijkerwijze dezelfde mate van populariteit te hebben in een andere stad. Studenten of gezinnen, residentieel of forenzen, het maakt een verschil.

Dus ondanks dat er goedgekeurde smaken zijn, wordt de lokale kennis van de ondernemers ingezet om te bepalen welke toevoegingen de formule extra aantrekkelijk maken.

Voor een ondernemer is het hebben van “lokale opties” een meerwaarde. De formule houdt vast aan uitstraling en uitgangspunten en speelt tegelijkertijd in op de lokale kansen.

Geef de franchise een persoonlijk tintje: Blijf ze verbazen

Voor een ondernemer is het hebben van “lokale opties” een meerwaarde. De formule houdt vast aan uitstraling en uitgangspunten en speelt tegelijkertijd in op de lokale kansen.

Geef de franchise een persoonlijk tintje: Blijf ze verbazen

Een element waar mee franchisenemers zich kunnen onderscheiden is hun aandacht en betrokkenheid bij service. Het blijven verbazen van klanten door superieure service levert niet alleen de meeste omzet op, het is waarschijnlijk ook de beste manier om ‘persoonlijk te worden met klanten’.

Proactief bezig zijn met klanten en service geven die niet goed is maar uitstekend. 40% van de tevreden klanten komen terug, 70% van de enthousiaste klanten komen terug. Alle regels ten spijt, service kan altijd beter, zeker als daar.

zaken als schoon, veilig, onderhoud en uitstraling bij worden betrokken. Zolang het past binnen de richtlijnen van het merk ligt hier de grootste voldoening en ruimte.

Geef de franchise een persoonlijk tintje: Wees extravert

Het overgrote deel van de franchisegevers staat toe dat ondernemers lokaal hun product en service promoten. Niets is er op tegen om landelijke promoties lokaal te verlengen. Dat kunnen activiteiten zijn richting klanten maar ook intern om medewerkers meer te betrekken en te activeren.

Landelijke co-branding kan op lokaal niveau natuurlijk ook met een winkel of bedrijf. Klanten hebben vaak een meer connectie met de lokale juwelier dan met het dure horlogemerk dat zij verkopen. Een sportauto is spannend, maar de lokale dealer zit emotioneel dichter bij de klant.

Geef de franchise een persoonlijk tintje: Organiseer een activiteit

Een modeshow, een liefdadigheidsactiviteit, een open huis, het zijn voorbeelden van lokaal actief zijn. Niet meedoen met de lokale braderie of extra koopdagen is jezelf buitenspel zetten. Zelfs als deze landelijk worden aangereikt als hulpmiddel valt er niet aan te ontkomen als ondernemer om dit toe te spitsen op de lokale markt.

Het verhoogt de zichtbaarheid binnen de lokale gemeenschap. Het gaat dus verder dan alleen maar verkoop. Het generen van aandacht kan heel goed gericht zijn op de lange, maar vooral ook op de korte termijn omzet bevordering.

Geef de franchise een persoonlijk tintje: Wees een actief lid van de gemeenschap

Als lokale ondernemer moet je een actief lid willen zijn van de gemeenschap waar je je geld verdient. Het is waarschijnlijk de beste manier om een ‘persoonlijke identiteit’ te ontwikkelen. Dit ondanks dat je deel uit maakt van een collectief in de vorm van een formule en franchise. Ga op zoek naar zaken om actief in mee te zijn.

Doe niet alleen mee met de braderie maar help deze te organiseren. Wees actief in sport- winkel en buurtverenigingen, Sponsering hoeft lang niet altijd in de vorm van geld maar kan ook in aandacht via jouw franchisevestiging, de tijd die je investeert of een lidmaatschap. Een actief lid van de gemeenschap zijn betekent dat je lokale vriendschappen opbouwt die leiden tot PR, een positief imago en meer omzet.

Geef de franchise een persoonlijk tintje: Wees actief lid online

Het gebruik van social media is niet meer weg te denken. Bovenstaande activiteiten geven voldoende reden om te communiceren via Facebook, Instagram, Twitter of blogs. Het geeft de franchisenemer een scala van mogelijkheden om persoonlijk met zijn klanten in contact te komen.

Vanzelfsprekend hoort het door de franchisegever gereguleerd te worden maar zeker niet verboden. Franchisenemers kunnen de levensader zijn als het gaat om informatie naar klanten toe. Foto’s, tweets en blogs over aanbiedingen, activiteiten, klanten of succes betrekken klanten lokaal bij de franchise

Op deze manier voelen (potentiële) klanten en prospects zich meer en meer betrokken bij de dagelijkse gang van zaken en hebben zij het gevoel een persoonlijke band te hebben met de franchisenemer.

Lang verhaal kort: Er is genoeg ruimte voor écht ondernemerschap binnen de grenzen van franchise. Er mag en kan veel zolang het past binnen de formule en de communicatie hierover transparant plaatsvindt.