Informatievoorziening van de franchiseformule.

Tot hoe ver?

Ik ben actief in de werving en selectie van franchisenemers en een belangrijk onderdeel van mijn vak is het adviseren van franchisegevers. Ik ben zelfstandig ondernemer en doe dat inmiddels ruim vijftien jaar. Voor mij is er geen weg meer terug. Ik werk niet voor een franchisegever en ben dus 100% zelfstandig ondernemer en heb dus al mijn beslissingen zelf moeten nemen.

Nee wacht, ik ben partner bij Franchise Match. Ik heb veel ervaring in franchise. Ik was 17 toen ik voor het eerst met franchisenemers in aanraking kwam. Mijn carrière staat bol van de franchise-ervaring. En toch, in gesprekken met mijn business partners, heb ik nog veel kennis kunnen toevoegen. Ik heb goede afspraken en ik heb me dus goed voorbereid en wist waar ik aan begon. Het gevoel overheerst dat ik mijn eigen parachute heb ingepakt.

Wat voor aanpak vraagt franchise van een geïnteresseerde ondernemer?

Ook als iemand kiest voor franchise wordt hij echt ondernemer. Je moet dus zelf achter informatie aan en bent zelf verantwoordelijk, tegelijkertijd is goede en eerlijke transparante informatie een recht is. Het is de plicht van een franchisegever om daarvoor te zorgen. En toch, kan dat gaan wringen.

De meeste van de opdrachtgevers van Franchise Match zijn transparant en open. Potentiële franchisenemers mogen (geanonimiseerde) winst- en verliesrekeningen zien van bestaande ondernemers.  Ook mogen ze met bestaande ondernemers contact opnemen en soms gaan ze zelfs een dag mee op stap.  Allemaal prima en het pleit voor de opdrachtgevers. Maar waar ligt de grens?

Wanneer is genoeg informatie ook genoeg?

Wij maken mee dat voor sommige ondernemers informatievoorziening nooit genoeg kan zijn. Sterker nog! Recent was er een ondernemer die gepikeerd was dat er na talloze gesprekken een hint werd gegeven dat er nu toch echt commitment van zijn kant moest komen.

Nog meer informatie, geeft dat nu echt meer zekerheid. Vijf winst- en verliesrekeningen of 10 maakt het verschil niet. Nog twee of drie gesprekken met franchisenemers voegt écht niets meer toe. 

Uiteindelijk zul je met alle informatie zelf de stap moeten maken om te gaan ondernemen met de franchise of niet!

Bij ondernemen geldt dat niemand het voor je gaat doen, wel als je hebt besloten om te gaan ondernemen dan kunnen medewerkers met hun rol in jouw onderneming gaan invullen.

Ook de beste franchiseformule vraagt ondernemers kwaliteiten van jou!

Als een ondernemer niet het vermogen heeft om te beslissen, moet hij zich in alle eerlijkheid gaan afvragen of hij wel in wieg is gelegd bent voor het zelfstandig ondernemen. Als hij de uiteindelijke stap niet wil nemen is dat een belangrijk signaal. Een van de eigenschappen van een ondernemer is dat deze, op basis van dezelfde informatie waar anderen ook over kunnen beschikken, wel durft te beslissen.

En dan nog! Stel dat alle franchisenemers allemaal zeer positief zijn over hun franchise, dat alle winst- en verliesrekeningen de toets van de kritiek kunnen doorstaan en dat de markt positief is. Gaat het ondernemen dan vanzelf?

Natuurlijk niet! Nog steeds moet een kandidaat het zelf doen. Hij zal zelf moeten gaan zorgen voor klanten, discipline hebben, goede medewerkers aannemen, bij elke klant een topprestatie (laten) leveren. Alles wat hij ziet, is toch niet meer dan een momentopname van een andere ondernemer. Ook een gemiddelde (de beste van de slechtste) is beperkt in betekenis. Je zult moet nadenken over je eigen kracht.

Past franchise bij iedereen?

Andersom kun je ook redeneren. Als je tegen een bestaande franchisenemer aanloopt die het niet goed doet. Dan kan het zijn dat jij met jouw vaardigheden wel veel succes kunt hebben met dezelfde franchiseformules!

Ik pleit niet voor minder transparantie. Met de komst van het internet is alles toch al grotendeels open. Soms geven we kandidaten combinaties van zoekwoorden. Als die het na alle informatie nog niet weet. Laat hij het dan maar niet doen! Bij twijfel niet inhalen.

Als iemand niet kan omgaan met onzekerheid, dan zal ondernemen lastig worden. Onzekerheid is een onderdeel van ondernemen. Ondernemen is fantastisch, maar niet zonder risico’s en dus niet voor iedereen.

 

De conclusie is dat ondernemen met een franchiseformule ook een ondernemers mindset van je vraagt!