Het collectieve intellect

Franchise relaties

 

De kwaliteit van een franchiseorganisatie wordt deels bepaald door de relatie tussen de franchisegever en de franchisenemers. In onze praktijk leggen sommige franchisegevers dit vooral uit als dat zij dus voor veel service moeten geven.

Dit is echter iets heel anders dan het hebben van een optimale relatie. Een constructieve relatie begint vooral met voortdurende open communicatie en regelmatig vragen om feedback.

Meetings, publiceren van (goede, individuele) resultaten en beginnen van allerlei activiteiten die kunnen helpen bij het verkrijgen en behouden van een goede relatie met de franchisenemer gemeenschap.

Doe dit niet en de gevolgen zijn dramatisch.

Onnodig veel energie gaat zitten in het oplossen van conflicten, problemen worden uitvergroot, aandacht op groei en klanten neemt af, het wordt lastiger nieuwe franchisegevers over te halen enz.

De franchisegever en franchisenemer hebben beide belang bij een succesvolle franchise. Daarmee is direct aangeven, dat beide, dus ook de franchisenemers, belang hebben bij een gezonde relatie.

Klagen alleen helpt niet.

Franchisenemers die meer invloed willen hebben doen er goed aan om bij de franchisegever aan te dringen op regelmatig overleg. Is de organisatie klein dan kunnen alle ondernemers daaraan deelnemen. Is er sprake van enige vorm van omvang, dan is een franchiseraad een goede oplossing. Als de franchisegever terughoudend is, dan is er niets op tegen om als franchisenemers collectief het initiatief te nemen.

Franchiseraad? 

Een franchiseraad is een vertegenwoordiging (meestal gekozen) van de franchisenemers. Primaire rol van de raad is het op periodieke basis te overleggen, informatie uit te wisselen, marktontwikkelingen door te spreken en bezorgdheid te delen.

Veel problemen worden voorkomen als de franchisegever goed gebruik maakt van het collectieve intellect van de franchise gemeenschap.

Zij zitten dicht bij de klant, weten wat de dagelijkse problemen zijn en zien (commerciële) kansen vaak het eerst. Het simpelweg hebben van een platform om de problemen en kansen te bespreken zal veel leed voorkomen.

Logisch?

Klinkt logisch maar veel organisaties vinden zich (nog) te klein, zien noodzaak niet of denken dat problemen individueel kunnen worden geadresseerd.

Soms is er angst voor de macht die het collectief van de franchisenemers. Franchisenemers hebben niet alleen het recht om zich te verenigingen, het helpt ook ontwikkeling van de organisatie. Het is als franchisegever goed om een actieve en betrokken rol te spelen bij oprichting en functioneren van de franchise communicatie.

Voorzie wat de toekomst kan brengen!

Directie en organisatiemedewerkers moeten op de hoogte te zijn van wat er besproken wordt in de franchiseraad. Deze kan niet de individuele communicatie vervangen.

Via de mail is iedereen toegankelijk en dat is een groot goed. Communicatie moet echter wel in lijn zijn met wat er collectief besproken wordt. Onderdeel van een goede relatie is bovendien snel en efficiënt reageren.

Vaak raakt de relatie verstoord door de vorm terwijl er over de inhoud overeenstemming bestaat. De meest succesvolle en invloedrijkste franchisenemers moeten direct toegang kunnen hebben tot de directie.

Met een positieve relatie komt veel welkome feedback. Een potentieel probleem kan worden gesignaleerd voordat het als een veenbrand de verhoudingen verstoord.

Samengevat:

De primaire verantwoordelijkheid voor goede onderlinge verhoudingen ligt bij de franchisegever. Franchisenemers spelen hier echter ook een actieve rol in. Door het opeisen van de juiste rol zijn beide betere toegerust om actief bij te dragen aan een positieve en effectieve verhoudingen.