Vasthouden aan de Normen & Waarden
De ene franchiseformule en organisatie is de andere niet. Juist als we een nieuwe klant verwelkomen voor wie we het concept ‘franchise klaar’ mogen gaan maken, ben ik mij daar nadrukkelijk van bewust. Zo konden wij afgelopen maand een nieuw traject ingaan met een formule in de zakelijke dienstverlening.
Natuurlijk is het altijd leuk om te horen dat daar de omzetten geweldig zijn en dat het gemiddelde rendement evenals het perspectief prima zijn. Het zal belangrijk zijn voor de tevredenheid van de toekomstige franchisenemers. Toch is dat niet het hele verhaal.
Wat is eigenlijk goed franchisemanagement? Wat maakt dat het verloop laag is en ondernemers enthousiast. Waarom zijn ondernemers trots op hun franchise en vooral wat bepaald de sfeer en cultuur? Eigenlijk kwam alles samen tijdens de bevestiging in het laatste gesprek en de afspraken met deze, voor Franchise Match, nieuwe klant.
Normen & Waarden en een winnende cultuur
Duidelijkheid over de formule en de grenzen, extreme focus op het succes en welzijn van de ondernemer. Nadruk op ondernemerschap en zorgvuldige communicatie. Bij klanten krijgen we verhalen te horen over de successen en spanning over presterende en niet presterende franchisenemer. Uiteindelijk gaat alles over de manier waarop franchisenemers worden geïnspireerd en aangesproken over afwijkingen van standaards en afspraken.
Als intermediair hebben we soms teleurstellingen omdat geschikte kandidaten niet altijd passen in het expansieplan. Toch geeft het voor het een boost aan langetermijnvertrouwen als een franchiseorganisatie bereid is de pijn van hun eigen beleid te accepteren. Ook het bewustzijn dat een organisatie de groei moet aankunnen met behoud van alle waarden en normen is daarin van belang. Daarmee is niet gezegd dat je niet je groei moet versnellen. Ten slotte hebben wij daar als intermediair belang bij.
Prima formule ontevreden franchisenemers?
Een van de specialismen van Franchise Match, het bedrijf waar ik als partner actief ben, is het overnemen van alle franchise recruitment activiteiten. Vooral in het geval van een kleine overhead brengt dat veel voordelen met zich mee. Vaak worden we ingeschakeld als de problemen groot zijn. Met een (ontevreden) groep franchisenemers is het niet gemakkelijk om uit te breiden maar niet als we het verhaal van de formule ‘bijstellen’. Met dat laatste worden al snel verwachtingen gewekt, die niet waargemaakt. Daarmee wordt ellende in stand gehouden en wordt de relatie al snel gebaseerd op wantrouwen.
Eén van mijn opdrachtgevers heeft een prima formule maar een ontevreden franchise gemeenschap. Ongelukkige keuzes in het verleden hebben bij de ondernemers voor een “mopper” cultuur gezorgd. Toch blijven we nieuwe kandidaten ook in contact brengen met bestaande franchisenemers. Tegelijkertijd werkt deze franchisegever hard aan het professionaliseren van de organisatie. Het zal langer duren, maar het fundament zal steviger zijn.
Verlaag niet je Fee verhoog je waarde!
Verandering is wel degelijk mogelijk. Verlaag in vredesnaam niet de fee. Ondernemers moeten vooral hun rendementsverbetering uit de markt halen en wegblijven van de interne focus. Wordt zeker niet minder streng.
Toepassing van de formule blijft de basis. Breng ondernemers echter wel in een positie dat zij meer met de formule kunnen verdienen. Nieuwe initiatieven, training, deskundigheid, lokale promotionele activiteit geven niet alleen richting en energie, maar geven gespreksstof die gericht is op de toekomst en een externe focus heeft.